Sensoriniai poreikiai – tai žmogaus nervų sistemos būdas reaguoti į aplinkos dirgiklius: garsą, šviesą, prisilietimą, judesį, temperatūrą. Šie pojūčiai formuoja mūsų kasdienes patirtis ir daro tiesioginę įtaką emocinei savijautai, elgesiui, gebėjimui mokytis bei bendrauti.
„Sensoriniai poreikiai niekur nedingsta – mes su jais gimstame. Kai šie poreikiai nėra atliepti, vaikas ima siųsti signalus per elgesį – nerimastingumą, uždarumą ar net agresiją. Šios kortelės padeda ne tik atpažinti, bet ir veikti – jos parodo, kaip tinkamai „užsotinti“ sensorinę sistemą“, – teigia prof. dr. Brigita Kreivinienė, sensorinių kortelių autorė.
Mokslu grįstas įrankis individualiai ir įtraukiajai pagalbai
Sensorinės dietos kortelės – tai 42 dvipusės priemonės su terapiniu turiniu ir vizualiniu dizainu, sukurtos remiantis neurosensomotoriniais principais bei universalaus dizaino gairėmis. Vienoje kortelės pusėje pateikiamas paveikslėlis vaikui ar jaunuoliui, o kitoje – profesionali instrukcija specialistui ar tėvui: ką kortelė lavina, kaip ją naudoti, kokiame sudėtingumo lygyje taikyti.
„Tai nėra žaidimų kortos. Tai – terapinė metodinė priemonė, pagrįsta ilgamete praktine patirtimi ir neuroedukacijos žiniomis. Kortelės leidžia pasirinkti iš „sensorinio meniu“ – nuo paprastų kasdienių veiklų iki sudėtingų intervencijų, priklausomai nuo vaiko būklės ir poreikių“, – pabrėžia prof. dr. B. Kreivinienė.
Kiekviena kortelė sukurta taip, kad skatintų pozityvią sensorinę patirtį – ji aktuali vaikams, turintiems autizmo spektro, elgesio ar raidos sutrikimų, taip pat tiems, kurie susiduria su padidintu arba sumažintu pojūčių intensyvumu. Kortelės padeda kurti emocinį ryšį su vaiku, gerina dėmesio koncentraciją, mažina nerimą ir skatina aktyvų įsitraukimą į mokymosi ar socialinę veiklą.
„Sensoriniai poreikiai – kaip maži ąsotėliai. Jei jų nepripildome, tai išryškėja per elgesio, emocijų ir kasdienių sunkumų formas. Kortelės padeda tai padaryti – per žaidimą, per kontaktą, per supratimą“, – aiškina prof. dr. B. Kreivinienė.
Kortelės papildytos metodiniu gidu, kuriame aprašytos įvairios jutimo sistemos, galimi jų disbalanso simptomai ir taikytinos priemonės. Jos suskirstytos pagal sudėtingumo lygius – nuo paprastų, greitai pritaikomų veiklų iki kompleksiškų, skirtų intensyvesniam terapiniam darbui.
Vizualinis sprendimas: jūros pasaulis – saugumo simbolis
Kortelių iliustracijas sukūrė dizainerė Urtė Kraniauskaitė. Tai buvo pirmasis jos projektas, skirtas vaikų, turinčių sensorinių poreikių, pasauliui.
„Projektas reikalavo kitokio požiūrio: daugiau siurrealizmo, gyvūnų, jūros motyvų, detalių, kurios kuria emocinį ryšį. Buvo kūrybinis iššūkis, bet labai įdomus – man pačiai gyvūnai ir jūros pasaulis labai artimi“, – pasakoja U. Kraniauskaitė.
Anot prof. dr. B. Kreivinienės, vandens tematika kortelėse pasirinkta neatsitiktinai – ji artima vaikams, turintiems autizmo spektro sutrikimų, nes jūros motyvai jiems dažnai kelia saugumo jausmą.
Kortelės pritaikytos ir grupiniam darbui klasėje, neizoliuojant vaikų, turinčių specialiųjų poreikių. Taip ši inovacija tampa įrankiu ne tik individualiai pagalbai, bet ir įtraukiojo ugdymo stiprinimui.
Priemonė skirta ne tik specialistams ar pedagogams
Sensorinės dietos kortelės pirmą kartą viešai pristatytos renginyje „Mano vaiko pojūčiai: kelionė su meile“, kuriame dalyvavo beveik 400 žmonių – pedagogų, specialistų, tėvų. Renginio metu buvo gilinamasi į vaikų sensorinius poreikius, jų atpažinimą ir palaikymą kasdienėse situacijose, taip pat diskutuojama apie universalaus dizaino principų taikymą įtraukioje aplinkoje.
Sensorinės dietos kortelės – unikali metodinė priemonė, atverianti naujas galimybes ne tik specialistams ir pedagogams, bet ir tėvams, siekiantiems geriau suprasti ir palaikyti vaikų pojūčių pasaulį. Kortelės gali tapti tiltu tarp vaiko pasaulio ir aplinkos – jos padeda kurti saugią, jautrią, sensorinius poreikius atliepiančią aplinką, kurioje kiekvienas vaikas gali augti, mokytis ir atsiskleisti.
Inovacijos reikšmė apima daugiau nei individualų poreikį – tai žingsnis link atviresnės ir supratingesnės visuomenės. Metodinė priemonė prisideda prie pokyčių švietimo ir sveikatos sistemose.